Nathalie Lafranchise

Biography

Nathalie Lafranchise is a professor  in the Social and Public Communications department of the Université du Québec à Montréal (UQAM). Since 2014, she has also been a guest professor of the Economics department of the Université Grenoble-Alpes, within the Master 2 Human Resources, Organization and Management of Change program. Specialized in accompaniment and skill development, she has a PhD in Education sciences from the Université du Québec à Trois-Rivières and a Masters degree in Communications (psychosociology profile) from UQAM. She is responsible for the short graduate program in Mentoring and the director of the undergraduate program unit of social communications at UQAM. Finally, she is a member of the governing board of UQAM’s Strategic Research chair in Methodology and Partnership-Oriented Research. Her research is on: accompaniment in its different forms (codevelopment, mentoring, accompaniment of groups or teams…) in the development context and in changes and transitions; the relational conditions and communicational process of partnerships between academics and practitioners and the development of emotional competence in an interpersonal context. Since 1999, she has been working on the implementation of an accompaniment project in the education, health, community and associative sectors. She has also presented a wide range of communications in Canada, France, Sweden and Cuba.

Publications

  • Saint-Jean, M., Lafranchise, N., Lepage, C. et Lafortune, L. (2017), Regards croisés sur la rétroaction et le debriefing. Québec : Presses de l’Université du Québec.
  • Clerc-Georgy, A., Portelance, L., Martin, D. et Lafranchise, N. (2017). Dossier : Savoirs de référence et dispositifs dans la formation en alternance des enseignants. Formation et profession, 25(1) 3-5.
  • Lafranchise, N., Paquet, M., Gagné, M.-J. et Cadec, K. (to be published). Accompagner les animateurs pour optimiser les groupes de codéveloppement. Dans F. Vandercleyen, M.-J. Dumoulin et J. Desjardins (dir.), Former à l’accompagnement de stagiaires par le codéveloppement professionnel : conditions, défis et perspectives (p. xx-xx). Québec : Presses de l’Université du Québec.
  • Lafranchise, N., Kurtzman, L., Vanier, C., Paquet, M., Cadec, K et Lacharité, B. (2017). Conditions relationnelles en contexte de recherche partenariale collaborative. Éducation et socialisation, 45. Repéré à http://edso.revues.org/2514.
  • Paquet, M., Lafranchise, N., Gagné, M.-J. et Cadec, K. (2017). La rétroaction : une manière de développer une posture et un leadership d’accompagnement chez des personnes animatrices de groupes de codéveloppement. Dans M. Saint-Jean, N. Lafranchise, C. Lepage et L. Lafortune (dir.), Regards croisés sur la rétroaction et le débriefing : accompagner, former et professionaliser(p. 57-76). Québec : Presses de l’Université du Québec.
  • Hébert, M. et Lafranchise, N. (2017). La rétroaction vidéo : de nouvelles perspectives pour l’accompagnement de groupes. Dans M. Saint-Jean, N. Lafranchise, C. Lepage et L. Lafortune (dir.), Regards croisés sur la rétroaction et le debriefing (p.77-94).Québec : Presses de l’Université du Québec.
  • Lafranchise, N. et Paquet, M. (2015). Limites communicationnelles de l’usage des TNIC : les groupes de codéveloppement professionnel à la rescousse. Dans C. Felio et L. Lerouge (dir.), Les cadres face aux tic. Enjeux et risques psychosociaux au travail (p. 185-210). Paris : L’Harmattan.
  • Lafranchise, N., Lafortune, L. et Rousseau, N. (2014). Accompagner un changement en insertion professionnelle : la prise en compte des émotions et le développement de la compétence émotionnelle, Revue Les Dossiers des Sciences de l’Éducation, 31. Repéré à https://dse.revues.org/617.
  • Lafranchise, N. et Paquet, M. (2014). Restaurer les liens sociaux et l’espace communicationnel par les groupes de codéveloppement professionnel. Dans G. Gramaccia (dir.), Les laboratoires du lien social : l’expérience Aquitaine de la solidarité (p. 177-193). Pessac : Presses Universitaires de Bordeaux.
  • Lafranchise, N., Lafortune, L. et Rousseau, N. (2013).Prise en compte des émotions, compétence émotionnelle et accompagnement socioconstructiviste en insertion professionnelle. Dans J. Pharand et M. Doucet(dir.), En éducation, quand les émotions s’en mêlent ! Enseignement, apprentissage et accompagnement, (p.146-173). Québec : Presses de l’Université du Québec

Miscellaneous

Interest for education and andragogy; academic perseverance; social support, mental health and wellbeing at work; management practices; program and project management.