Taïeb Hafsi

Biographie

Taïeb Hafsi est professeur titulaire de la chaire Stratégie et Société à HEC Montréal. Ses recherches portent essentiellement sur la gestion stratégique des organisations complexes. En matière d’études sur les organisations philanthropiques, il a notamment fait des travaux sur Centraide (un livre sous presse) et sur la Fondation André et Lucie Chagnon. Une grande partie de ses travaux portent aussi sur les entreprises publiques. Sur ces sujets il a écrit plus d’une centaine d’articles académiques ou professionnels et trente neuf livres ou monographies. Il a fondé la revue Management International et Il est Research Fellow du groupe de réflexion Economic Research Forum, pour l’Afrique du Nord et le Moyen Orient. Il est membre de nombreuses associations académiques dont l’Academy of Management, l’Association des sciences administratives du Canada (ASAC). Il est aussi l’un des fondateurs de la Strategic Management Society et a contribué à celle de l’Association internationale de management stratégique. Avant de rejoindre HEC Montréal, T. Hafsi a été professeur à la faculté de management de l’université McGill et à l’École supérieure des sciences économiques et commerciales (ESSEC) de Paris. Il détient un diplôme d’ingénieur en génie chimique, une maîtrise en management de Sloan School, Massachusetts Institute of Technology, ainsi qu’un doctorat de la Harvard Business School.

Publications

FADIL, A., T. HAFSI, 2015. Jean-Paul Bailly : Reconcilier entreprise et société. Paris : EMS. 192 p.
TANNERY, F., J.P. DENIS, T.HAFSI, A.C. MARTINET, 2014. Encyclopédie de la stratégie. Paris: Vuibert.1847 p.
GAO, YQ., T. HAFSI, 2018. Does Charitable Giving Substitute or Complement Firm Differentiation Strategy? Evidence from Chinese Private SMEs. European Management Review. DOI: 10.1111/emre.12180 (In Press).
GAO, YQ., T. HAFSI. 2018. Political dependence, social scrutiny, and corporate philanthropy: Evidence from disaster relief. Business Ethics: A European Review (BEER). (In Press).
LABELLE, R., T. HAFSI, C. FRANCOEUR, W. BENAMAR, 2018. Family Firms’ Corporate Social Performance: A Calculated Quest for Socioemotional Wealth. Journal of Business Ethics. First Published in line in December 2015: DOI 10.1007/s10551-015-2982-9.
GAO, YQ., J. WU, T. HAFSI, 2017. The Inverted U-Shaped Relationship between Corporate Philanthropy and Spending on Research and Development: A Case of Complementarity and Competition Moderated by Firm Size and Visibility. Corporate Social Responsibility and Environmental Management (CSREM). DOI: 10.1002/csr.1420.
DOBOSCZ, R. AND T. HAFSI. 2017. Gildan Activewear Inc. International Journal of Case Studies in Management. Vol 15, 3.
TIAN, Z., J. SHI, T. HAFSI, B. TIAN, 2017. How to Get Evidence? The Role of Government-Business Interaction in Evidence-based Policy Making for IOT Industry Development in China. Policy Studies. VOL. 38, NO. 1, 1–20.
GAO, YQ, T. HAFSI, 2017. Business Owners’ Achieved Social Status and Corporate Philanthropy: Evidence from Chinese Private SMEs. Journal of Management and Organization, 23,2:277-296.
HAFSI, T., HAO HU. 2016. Sectoral innovation through competing logics: The case of antidepressants in traditional Chinese medicine. Technological Forecasting and Social Change (TFSC). http://dx.doi.org/10.1016/j.techfore.2016.03.027.

Prix et distinctions

2008 Best paper the William E. Mosher and Frederick C. Mosher Award 2008, Best paper published by an Academician,published in Public Administration Review, award by the American Society of Public Administration, for “The Changing nature or public entrepreneurship”, with Luc Bernier, Public Administration Review, Vol.67,3: 488-503; 2007.
First Commendable best paper award for “Strategizing through the capability lens: sources and outcomes of integration”, with Jad Bitar, Management Decision, May 2007
Best business book award by publishers of Quebec. Prize: 10,000$. 2009. For: La stratégie des organizations: de l’analyse à l’action,published by Montréal: Editions Transcontinental (with F. Séguin et C. Demers).
 2016 award for best research book by the FNEGE-EFMD » for « Encyclopédie de la stratégie ». Edited with Tannery, F., J-P. Denis and A-C. Martinet.
2018, best strategy article presented at the ASAC conference 2018 for “The influence of CEO positive affectivity on Corporate entrepreneurship.

Divers

Intérêt particulier pour la stratégie des organisations dans les pays en développement et les situations de grande turbulence institutionnelle.